new header

Polish Internet Magazine in Australia

Wednesday, March 28, 2012

Wypożyczalnie rowerów miejskich i kaskowe restrykcje

Puste ścieżki rowerowe w Sydney CBD. Fot. K.Bajkowski
Sydney chce wzorem miast europejskich  wprowadzić wypożyczalnie rowerów w centrum miasta w celu zmniejszenia ruchu samochodów w obrębie CBD i przynajmniej częściowego rozwiazania problemu komunikacyjnego . Do dyspozycji ludzi przebywajacych i pracujących w centrum miasta byłoby 2000 rowerów, pozwalających na szybkie  przemieszczanie się w jego obrębie.  Warunkiem realizacji tego projektu będzie pozytywna zmiana prawa umożliwiająca korzystanie z rowerów na drogach rowerowych  bez obowiązku zakładania kasków.
Taką wypożyczalnie otwarto w Melbourne. Projekt jednak nie zdał egzaminu, gdyż obowiazujące od 20 lat w całej Australii (z wyjątkiem NT) prawo karania mandatami rowerzystów jadacych bez kasków nie zachęcało potencjalnych użytkowników rowerów do korzystania z wypożyczalni. W ciagu czterech miesięcy  w stolicy Victorii skorzystano z miejskich rowerów  tylko zaledwie 26 tysięcy razy, podczas gdy przy podobnym projekcie w Londynie w ciągu pierwszych dwóch tygodni wypożyczono  ponad milion rowerów. 
 Wprowadzone dwie dakady temu restrykcje efektywnie zmniejszyły  ilosć rowerzystów  na drogach australijskich miast  o 30 procent. Żaden kraj na świecie nie adoptował podobnego prawa z wyjątkiem Nowej Zelandii i kilku kanadyjskich prowincji.
Oficjalnym powodem wprowadzonego wówczas prawa kaskowego było bezpieczeństwo. W plastikowych skorupkach na głowie mieli jeździć wszyscy Australijczycy: dorośli i dzieci bez wzgledu na doświadczenie a także bez względu na miejsce jazdy : na  ulicy (niezależnie jak ruchliwej) czy  na bezpiecznej ścieżce rowerowej.
Tymczasem  wg badań  przeprowadzonych prez naukowców z  Sydney University spadek ilości urazów głowy  w okresie wprowadzenia restrykcji nie jest wynikiem zakładania kasków przez rowerzystów a  wprowadzenia dalszych ograniczeń prędkości na drogach i zwiększenia policyjnej kontroli trzeźwości kierowców.
Zdaniem badaczy zniesienie prawa obowiązkowych kasków dla rowerzystów zwiększy w wielu wypadkach  ilość chętnych do porzucenia samochodu na korzyść roweru. Zwiększenie ilości rowerzystów  spowoduje jednoczaśnie automatyczne  przyzwyczajenie kierowców do obecności jednośladów na drogach a tym samym rutynowej czujności i zmniejszenie wypadkowości. 
kb/SMH/Crikey

Drogi rowerowe w centrum Kopenhagi. Kaski nieobowiązkowe. Fot. K.Bajkowski

1 comment:

  1. Sue wywalczyla sobie prawo jazdy na rowerze bez kasku. Sad sie ugial pod naporem argumentow. Cala historia byla opisana w Sydney Morning Herald:

    http://www.smh.com.au/nsw/heady-freedom-as-judge-agrees-helmet-laws-are-unnecessary-20100827-13vz2.html

    ReplyDelete